Groepsdynamiek - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Carla - WaarBenJij.nu Groepsdynamiek - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Carla - WaarBenJij.nu

Groepsdynamiek

Blijf op de hoogte en volg Carla

11 September 2015 | Verenigde Staten, Moab



Een groepsreis, een bijzonder gegeven, mensen die elkaar niet kennen, gaan een aantal dagen/weken met elkaar op reis. Zouden daar al onderzoeken naar gedaan zijn? Vast wel. Wat is mijn argument om mee te gaan? Ik kom dan in landen waar ik eerlijk gezegd niet zo maar alleen naar toe zou durven. Wat vraagt dat van mij in een groep, aanpassen. Ik ben gewend dingen zelf te regelen en vanuit het werk ben ik gewend met taakvolwassen mensen om te gaan die van doorpakken weten.
Vandaag heb ik de keuze gemaakt om niet mee te gaan wandelen. Ik wil een dagje rust en zelf m'n keuzes maken. En die keuze is op m'n gemak koffie drinken en op de camping onder de boom zitten lezen. Alle indrukken verwerken.
In de groep zitten drie echtparen, twee vriendinnen, twee single mannen en twee single dames (daar ben ik r 1 van)
1 echtpaar, tja daar slaat mijn huiselijk geweld antenne van uit. Ze staan wat los van de groep. Zij kletst graag maar mag van hem niet te hard praten.
1 echtpaar uit België, hij is gepensioneerd onderwijzer, hmmm die zijn oké, doen ook hun eigen ding maar kletsen op z'n tijd gezellig mee. Ik leer me toch een Vlaamse woorden.
1 echtpaar uit Friesland. Hij praat graag en veel. Als je op tijd ja zegt, komt het goed. Hij hoort toch niet of je antwoord geeft. Zij is zo n kordaat type. Heerlijk. Maar praat ook graag.
De twee vriendinnen, eentje komt uit delft (altijd goed) eentje leeft heerlijk in haar eigen wereldje. Heerlijk wereldvreemd. De Delftse, bemiddelt graag.
De twee single mannen, allebei oké, zijn gewend om door te pakken
M'n Belgische kamergenootje, te lief is ze. Maar we hebben een lol, geweldig.
Wat is nu het probleem denk je, al deze mensen bij elkaar, is soms gewoon lastig:-)). Sommigen luisteren niet goed en missen dan de helft van de planning voor de dag. Dat levert soms een gekakel en misverstanden op. Maar als we dan zoals gisterenavond met een waanzinnig uitzicht op de arches en haar zonsondergang zitten te bbquen, dan is het allemaal goed.
Zou ik deze mensen in het dagelijks leven om mij heen willen hebben? Hmmmm, niet echt maar voor drie weken ga ik het wel met ze redden. Die mijnheer die z'n vrouw zo afblaft, daar zou ik allang tegen gezegd hebben, dat ie dat eens bij mij moest doen en haar zou ik de folder, huiselijk geweld, het stopt niet vanzelf, willen geven. En die mijnheer die zo graag praat, daar zou ik best tegen willen zeggen dat zijn visie op mijn werk (hij weet niet waar ik werk maar heeft er een uitgesproken mening over, ze schrijven bonnen omdat ze geld nodig hebben) de meest domme is die ik ooit heb gehoord. Dus hum ik als hij weer op z'n praatstoel zit. Maar ik laat het, voor drie weken is het goed, dat overleef ik wel:-)
Wat is mijn visie na twee groepsreizen? 1 single en 1 gemengd. Ik ga voor de single, die zijn gewend door te pakken en te luisteren. En ja ik zal het zeker weer doen, is ook goed voor mezelf, af en toe aanpassen:-) en zou gauw ik thuis ben ga ik zoeken naar studies hierover.
Waar zijn we vandaag? In Moab, ook hier is het weer super mooi. Gisterenavond tijdens het bbquen had ik zicht op de zonsondergang, die pakt niemand me meer af, net als de sterrenhemel bij de indianen. Als ik de foto s terug kijk, wauw wat is het allemaal verschrikkelijk mooi. En er gaat nog zoveel moois komen. Ik kijk er naar uit.

  • 12 September 2015 - 16:15

    Jack En Annemarie:

    Hoi hoi,
    Al dat moois maken de onoverkomelijkheden van zo'n groep goed. Er zit altijd iemand bij waar het leuk mee is al dan niet voor de duur van de vakantie. Wij zijn vandaag in Durban. Heerlijk zo'n infomap op je kamer die ongeveer 400 x waarschuwde dat je op moet letten en alles moet opbergen in een kluis. Al dan niet toch op pad. Er lopen hier heel veel donker gekleurde mensen en ook heel veel die bij ggz horen .. IK geef ze het nummer van punt wel..ondanks dat genieten we echt. En ik ben het eens dat je af en toe de tijd aan jezelf moet gunnen om al die indrukken te verwerken want dat zijn er heel veel. Voor blijven genieten! Voor je het weet is door al die indrukken de vakantie zo voorbij...

  • 14 September 2015 - 18:22

    Robert:

    Tsja, ik heb echt respect voor de soort reizen die je boekt, ik zou gillend gek worden, om nog maar te zwijgen van stinkende Dixies....ik vond het gat in de grond bij Mono Lake en Death Valley al te ranzig voor woorden....hoe dan ook, het hoort erbij en volgens mij heb je het prima naar je zin, gelukkig niks teveel gezegd! :)

  • 14 September 2015 - 23:20

    Peter:

    mooie observaties Carla. Die weken kom jij wel door (je zult wel moeten!)
    En idd aanpassen hoort bij zo'n reis. Kan ook geen kwaad. :-)

    Veel plezier komende dagen!!!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Moab

Carla

24 daagde rondreis door Zuid Afrika

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 25829

Voorgaande reizen:

21 September 2018 - 13 Oktober 2018

Rondreis Zuid Afrika

03 September 2015 - 30 September 2015

Rondreis West Amerika

13 Februari 2014 - 12 Maart 2014

28 daagse groepsrondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: