Hulp verlenen aan hen die dat behoeven - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Carla - WaarBenJij.nu Hulp verlenen aan hen die dat behoeven - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Carla - WaarBenJij.nu

Hulp verlenen aan hen die dat behoeven

Blijf op de hoogte en volg Carla

23 Februari 2014 | Nederland, Zoetermeer

Hulp verlenen aan hen die dat behoeven

De getrainden gaan vandaag voor een trekking op de vulkaan. Om 6 uur maak ik koffie voor m'n kamergenootje die meegaat. Ik sluit aan bij een groepje van 7 die onder leiding van de chauffeur een wandeling van ongeveer 4 a 5 uur gaan maken. We starten in de miezer, de 1 euro regencape van de blokker doet goed z'n werk. Na 5 minuten trekt het open. Na een paar passen heb ik t zo naar m'n zin. Het is lang geleden dat ik zo lekker heb gekletterd en geklauterd. Stel het niet te heftig voor, maar we moesten leuk aan de bak. Eigenlijk wil ik zingen dat ik weer zo kan lopen!! Er liggen veel losse stenen en als ik achter mij, na 1,5 uur, roetsj hoor, draai ik me om en zit Greet op de grond en staat haar voet in een andere stand dan toen ze liep. Dit maakt duidelijk dat dit het einde Vd tocht is. En tja wat dan.
111 gebeld! Kwestie van wachten ivm de helicopter. Niet lang hierna komt er een groep backpackers boven, daar zitten wat medici tussen. Veel kunnen zij ook niet doen. Zij blijven bij ons en het wordt uiteindelijk super gezellig met een picknick op de berg. Ongeduldig als wij zijn, vinden wij het veel te lang duren. Als ik de reisbegeleidster, nader te noemen, De juf, bel om te melden wat ons is overkomen, meldt zij dat ik haar moet blijven bellen haar beltegoed van haar prive telefoon is bijna op. Gelukkig bel ik ook met mijn prive telefoon?? Vreemde reactie. Na 1,5 uur wordt duidelijk dat de rescue heli gaat komen. Als ik aan de juf meld dat ik meevlieg met Greet, smst zij dat dit niet handig is, omdat zij niet weet of ik dan wel weer bij de groep kan aansluiten. Ik laat toch niet iemand alleen, naar een vreemd ziekenhuis in een vreemd land gaan. Bovendien is Greet de taal niet goed machtig. Ik ben nu klaar met de juf. Net als drie andere dames in de club. De landing Vd heli is spectaculair!! Tussen de rotsblokken, wauw. Als Greet op de brancard ligt, vertrekken we. Best even spannend als ik in de koptelefoon hoor, watch you re tail, there is a rock. Daarna vliegen we in drie kwartier naar Roturura. Ik voel me bezwaard om foto s te maken, maar Vd verpleegkundige mag het. Wat een spectaculaire vlucht. De crew is super lief en vertelt me kort wat ik allemaal zie. We landen bij het ziekenhuis van Roturura. En dan komen we eigenlijk in een warm bad. Ook hier is iedereen vriendelijk en komen allemaal even praatje maken. Ze doen echt alles om het ons naar de zin te maken. Echter 1 min punt, ik ben toe aan koffie en zij kennen geen koffie automaten. Geen probleem, ik mag in de kantine van het personeel koffie drinken. Dat doet goed!! Ondertussen belt de plaatselijk reisagent met allerlei vragen over of Greet terug gaat naar Nederland, of ze geopereerd gaat worden etc. We zijn nog geen tien minuten in het ziekenhuis. Het helpt als ik zeg dat ik haar zal bellen als we wat weten. Greet haar hoofd staat daar nog niet naar. En dan horen we dat haar enkel en onderbeen gebroken zijn en dat ze in het gips gaat. Dat wekt de indruk dat we daarna weg mogen. Tot de verpleegkundige vertelt dat ze vannacht moet blijven en geopereerd gaat worden. Aiiiii we hadden te vroeg gejuicht. Als ik vraag aan de plaatselijke reisagent of ik terug kan, hoor ik dat de taxi 300 dollar is. Zij organiseert dat ik de nacht in een hotel kan doorbrengen en oh ja morgen kan je zelf met de bus naar wellington om bij de groep aan te sluiten. Dat ik een nacht op eigen kosten daar moet blijven overleef ik wel, maar dat ik dan op eigen gelegenheid naar wellington moet, zint me niet echt. Dit valt bij de rest Vd groep, die ik per sms op de hoogte houd, ook niet goed. Na 5 minuten krijg ik een bericht dat er 300 dollar is ingezameld zodat ik terug kan. Niet veel later komt de chirurg. Niets formeel, eerst een kletspraatje over waar we vandaan komen, dan blijkt dat Greet met mij mee mag en zelf mag beslissen of ze in Nederland geopereerd wil worden.
Niets zo veranderlijk als een ziekenhuis in Roturura:-)). Taxi wordt voor ons besteld, dan blijkt dat het veel meer dan 300 dollar gaat zijn ivm de afstand en dat t nog een dikke twee uur rijden is, maar de klapper is wel als de chauffeur zegt dat we onderweg een kaart gaan kopen omdat hij het niet precies weet. Voordat we rijden steggelt de chauffeur nog wat. Greet en ik zijn er helemaal klaar mee en willen rijden. In het Nederlands dreig ik m te vermoorden als we niet snel gaan rijden. En na 5 minuten blijkt dat hij uit Nederland komt. 50 jaar geleden is hij hier gaan wonen. We liggen allebei in een deuk, hij verstaat en praat nog redelijk Nederlands, dus kletsen we wat af. Hij kletst, ik hum:-))). Het laatste stuk zet hij het gas er goed op. Ik heb een goed gesprek met mijn moeder en beloof haar een dag lief te zijn als ze me levend uit deze taxi laat komen. De weg is onverlicht, nagenoeg geen tegenliggers en er steken voortdurend beesten over. Als de teller op 500 dollar staat en wij er nog niet zijn stopt de chauffeur de meter!! Hij vindt dat het nu te veel voor ons wordt. Wat zijn we blij als we de lichtjes van ons hotel zien. Daar wordt op ons gewacht en staat mijn welverdiende koude biertje klaar. Ik moet even slikken als ik 300 dollar in m'n handen gedrukt krijg. Mensen die ik nog geen week ken, hebben dit voor mij bij elkaar gelegd. We geven de chauffeur een kop koffie en dan is t voor mij klaar. Greet is bij haar vriendin. Ik krijg een grote knuffel van haar en mijn taak zit er op. En de juf, tja, daar moet ik even slappe thee mee drinken, ze heeft de hele middag nl niets van zich laten horen!



  • 23 Februari 2014 - 09:17

    Mandy:

    Hahah ik zie het zo voor me voor geweldig verhaal. Balen van Greet, gaat ze terug naar huis??


    xx

  • 23 Februari 2014 - 09:20

    Myra:

    Wat een verhaal Carla! En waar heb je nou zo'n juf voor?? Juist voor dit soort dingen toch? Gelukkig hebben jij en de gipsdame er het beste van gemaakt en toch nog kunnen lachen. Wat een ervaring! En wat bijzonder dat jullie reisgenoten jullie zo in hun harten hebben gesloten. Is het wel allemaal gelukt voor de gipsdame om een vlucht terug naar Nederland te organiseren? Heeft de juf daar nog wat in gedaan? Pffff......! Ik ben benieuwd naar waar jullie nu weer heen gaan, ik ga het volgen op de kaart! Geniet nog maar lekker daar! Hier begint het voorjaar zich aan te kondigen. Het is al vroeger licht en de zon schijnt zowaar! We gaan straks maar lekker naar buiten, trampolinespringen en snoeien! Lfs!

  • 23 Februari 2014 - 10:25

    Baby Heks:

    Goed geregeld, mama heks!! Zo hoort het.. Superlief van je! En wat een gedoe om terug te komen bij de rest van de groep.. Gelukkig is alles inmiddels opgelost!

    Wat een geweldige reisverslagen lees ik steeds! Fijn te lezen dat je zo vreselijk geniet.. Blijven genieten daar en doe voorzichtig!

    Knuf Baby Heks

  • 23 Februari 2014 - 10:41

    Inge:

    Tja, je moet het treffen met de "juffen". Deze kan beter een andere baan zoeken. Hoe durft ze, maar jou kennende is ze nog niet klaar met je.
    Die heli vlucht zal wel geweldig geweest zijn, alleen de reen waarom natuurlijk niet. De ervaringen in ziekenhuizen in het buitenland, zijn altijd weer bijzonder. Toch fijn om te horen dat de groep zo hecht is en dit dan voor je over hebben. Wat zal de juf zich lullig voelen (of niet).
    Jammer voor Greet dat het hier stopt voor haar.
    Nog een hele fijne reis verder en ik kijk al weer uit naar de volgende verslagen! xx

  • 23 Februari 2014 - 10:54

    Theo Dykhuizen:

    Carla,
    Hoe is het mogelijk. Ben je op vakantie, moet je warempel de hulpverlener spelen! Gelukkig heb je daar enige :)) ervaring mee. En dankzij je doortastendheid en opofferingsgezindheid levert het je ook nog een gratis helikoptervlucht op. Dat weegt toch ruimschoots op tegen een taxiritje" van 500 NZ dollar? Prachtig dat het reisgezelschap in zo korte tijd een eensgezinde groep is gaan vormen en even 300 euro inzamelt, zodat Greet en jij met de taxi naar het hotel konden gaan. En wat de Nederlandse taxichauffeur betreft: overal in NZ kom je op de meest onverwachte momenten Nederlanders tegen (zie verslagen van 25 januari en 4 februari 2011 van RiekyTeun78 op waarbenjij.nu). Jij hebt in ieder geval weer een prachtig avontuur beleefd, al zal Greet dat niet zo ervaren. Ik kijk uit naar de foto's vanuit de helikopter. Carla, op naar het volgende avontuur. Goede reis verder en beterschap voor Greet vanuit een zonnig Nederland. Theo

  • 23 Februari 2014 - 13:26

    Wietske:

    He Car,

    Ben weer bij gelezen. Die juf mag zich wel bergen tijdens die slappe thee. hahha.
    Dit past weer helemaal bij jou.!Super kick dat je je niet van de wij laat brengen door zo'n stomme juf.
    Klaar met deze ellende en verder genieten op het zuidereiland. Op naar de walvissen en pinguins.
    Zo benieuwd naar je foto's en de verhalen in levende lijve. Gelukkig hoeven we daar niet al te lang op te wachten. We staan er hoor de 12e! En tot die tijd alle indrukken opnemen en volop genieten. Enjoy.

  • 23 Februari 2014 - 20:24

    Cynthia:

    Ojeee, de beruchte slappe thee ;-) Juffie kan haar borst nat maken!
    Wel ontzettend lief van je reisgenoten! Erg fijn dat jullie nu niet dat hele bedrag zelf hebben moeten ophoesten.
    Hopelijk verloopt de reis verder zonder meer ongelukken en ga je nog veel moois zien!

  • 24 Februari 2014 - 00:11

    Peter:

    Mooi verhaal. Jou weer ten voeten uit! Hulde voor je optreden.

  • 24 Februari 2014 - 06:49

    Liset:

    Jeetje wat een verhaal zeg. Pffff ze moeten wel blij zijn dat jij mee bent x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carla

24 daagde rondreis door Zuid Afrika

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 25928

Voorgaande reizen:

21 September 2018 - 13 Oktober 2018

Rondreis Zuid Afrika

03 September 2015 - 30 September 2015

Rondreis West Amerika

13 Februari 2014 - 12 Maart 2014

28 daagse groepsrondreis Nieuw Zeeland

Landen bezocht: